Vinter/Vår

Vinter/Vår

torsdag 18 februari 2016

Färga frukosten med morotsjuice


I förra numret av ICAs tidning Buffé fanns det några recept som innehåll morotsjuice. Jag kunde inte låta bli att testa och resultatet blev både snyggt och gott. 

Jag äter havregrynsgröt på fiberhavregryn nästan varje dag till frukost. Gröten toppar jag med skivad banan, frön, nötter och russin. I blanda lite kanel. Ungefär samma varje dag och jag tröttnar aldrig. Fast på sommarhalvåret brukar jag byta ut gröten mot naturell grekisk yoghurt (6%, galet god!!!). 

Jag bytte ut 1 dl av vattnet mot morotsjuice och kokte gröten som vanligt. Gröten fick en snygg orange färg och smakade verkligen morot. Kanske borde  jag bytt bananen mot ett syrligare bär som hallon eller lingon. 

Morotsgröt 1 port
1 dl fiberhavregryn
1 dl morotsjuice
1,5 dl vatten
salt
  • Blanda alla ingredienser. Koka under omrörning tills det blivit en gröt.
  • Servera med valfria tillbehör och mjölk.



När helgen kom fanns det lite morotsjuice kvar i flaskan (Brämhults) så jag bestämde mig för att göra scones till frukost, Morotsscones. Tyvärr syns det inte på bilden vilken härlig orange färg de fick. Även sconesen fick en tydlig smak av morot. Äts med fördel nybakade med smör (extra mycket), ost och lite syrlig marmelad, tex hallon.

Morotsscones 2 runda kakor, 8 bitar
2,5 dl fiberhavregryn
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk salt
50 g smör
2 dl morotsjuice
  • Sätt ugnen på 250 grader.
  • Blanda alla torra ingredienserna i en bunke.
  • Finfördela smöret med fingrarna i mjölblandningen. Tillsätt juicen och rör ihop till en kladdig deg.
  • Forma två runda kakor och lägg på en bakplåtsklädd plåt. Skär ett kryss i varje bröd. Nagga med en gaffel.
  • Grädda mitt i ugnen i 12-15 minuter. Servera ljumma.

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Så häftigt med morotsjuice i gröten, läggs på minnena och ska testas! Havtorn eller apelsin är gott till morötter, det kanske skulle kunna vara nått att ha i gröten?

Pernilla sa...

snygg gröt! tycker ju själv inte om havregrynsgröt men snygg var den :)

sconesen skulle jag gärna smaka på!

Charlotta Ljungblad sa...

Gud i himmelriket, vad gott det låter. Ska prova sconesen! KRAM!