Vinter/Vår

Vinter/Vår

fredag 12 augusti 2016

Zucchiniomelett

I går var jag och Linnea på Bärby självplock. Jag har tänkt i många år att jag skulle åka dit men först nu kom jag iväg. Det var inte ultimat att ha en 8-månaders bebis med sig. Hon var inte road jättelänge. Men jag fick i alla fall plockat lite bönor, zucchini, koriander, persilja och kål. Det fanns mycket mer att plocka så kanske ger jag det ett nytt besök snart.

Fält med bönor på Bärby Självplock
Lagom road Linnea
Resultatet

Jag förvällde bönorna och frös in dem. Kål och zucchini håller ju ett tag i kylen. Frös även kryddorna. Hoppas att de funkar som smaksättning ändå. 

I dag var min vän Pernilla här på lunch och då passade jag på att använda mycket av grönsakerna. Jag gjorde en Zucchinomelett. Svårt att få ett rättvist foto på den men det var riktigt gott. Det den hade vi tomater, kokta bönor (vax och bryt) samt grönkålssallad. Grönkålen strimlade jag och masserade med olja, balsamvinäger, salt och peppar. 

I receptet på omeletten skulle det vara lagrad ost men då jag inte hade det tog jag halloumi. Funkade fint. Toppade den färdiggräddade skapelsen med färska kryddor och det gröna på knipplöken som jag strimlat fint (som salladslök). 


Zucchiniomelett 4 portioner
2 zucchini
olivolja till stekning
salt och peppar
8 ägg
2 dl vispgrädde
2 pressade vitlöksklyfor
2 dl riven lagrad ost (eller halloumi)
salladslök och örter att strö över
  • Skiva Zucchinin ca 0,5 cm tjocka skivor. Stek skivorna i omgångar i olivolja i en stekpanna. Salta och peppra.
  • Pensla en ugnsform med olja och täck botten med de stekta zucchiniskivorna. 
  • Vispa ihop ägg, grädde, pressad vitlök, salt och peppar. Häll äggstanningen i formen. Strö över osten. 
  • Grädda i ca 25 minuter i 200 grader tills omeletten stelnat och osten fått fin färg. .
  • Strö över strimlad salladslök och färska örter före servering. 



Inga kommentarer: